Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 09 sep 2010, 07:20

Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 
Bookmark and Share
Matlagningsprogram 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Inlägg Matlagningsprogram
Vilka är era bästa och sämsta matlagningsprogram?

Mitt sämsta är helt klart landet brunsås. Urvattnad tråkig smörja som endast i små glimtar berör ämnen som är intressanta.

Leila och Nigella gillar jag inte heller. Ett jävla gulligt frosseri i choklad *som alla tjejer älskar* typ.

Floyd och Jamie Oliver gillar jag. Hands on-matlagning med kärlek till varenda liten persiljekvist. Och han den fryntlige tjocke på 8:an är ju sjukt underhållande.

Halv åtta hemma hos mig är underhållande som en trafik-olycka - kan inte låta bli att titta även om jag ryser av alla hemska människor som uppenbarar sig där.

05 feb 2010, 11:50
Profil Skicka e-post WWW
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Matlagningsprogram
ja nu låter det ju som att jag hatar kvinnliga kockar men jag skyller det på media och hur de väljer att porträttera kvinnor/män på tv.

05 feb 2010, 11:51
Profil Skicka e-post WWW
Tillsatsansvarig
Användarvisningsbild

Det är lite lyteskomik att kolla på Alex:s matlagningsprogram på 3:an. Mest för att han är så sjukt löjlig.

05 feb 2010, 12:22
Profil WWW
Tillsatsansvarig
Användarvisningsbild

Annars tycker jag Landet Brunsås är helt ok. Hade velat att det gick lite djupare bara.

05 feb 2010, 12:22
Profil WWW

Inte för jag sett nått riktigt bra mat program. Skulle ju absolut vara skoj om man lärde sig grejer om mat genom ett program. Altså om man blev sugen på att laga mat själv.... De programen som finns upplever jag är gjorda av ett annat syfte."

"Tinas mat" var skoj för massa år sen.
Annars finns det bra veganmat grejer på youtube:)

Hur ska ditt matprogram se ut janitor?

05 feb 2010, 12:33
Profil Skicka e-post
Etikansvarig
Användarvisningsbild

Masterchef är bra! Där får man följa amatörer som tävlar om att få bli riktig kock. Tevekockar som bara står rakt upp och ner och lagar mat är så urbota trist. Möjligtvis att Oliver är rätt kul.

Och så Two Fat Ladies så klart! Helt underbara. Visst, de lagar bara kött men det är värt att kolla bara för deras personligheter och deras fantastiska uråldriga köksmaskiner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Two_Fat_Ladies

05 feb 2010, 14:34

Jenny: fan va pepp:
http://www.youtube.com/watch?v=SOBxo1axYaw&feature=fvsr

vilken kanal går det på? jag har helt missat (och har för få kanaler gissar jag)

05 feb 2010, 15:28
Profil Skicka e-post
Gamer
Användarvisningsbild

Jag gillar Jamie Oliver bäst.. Basebollhandsken (a.k.a. Gordon Ramsey) har börjat bli lite uttjatad när han inte kan sluta tjata om hur feta alla är och hur viktigt det är att alla äter kött.

Sen kunde jag inte hjälpa mig själv från att bli märkligt hypnotiserad av han som bara grillade. License to grill. Varenda avsnitt gick ut på att lägga en köttbit i en påse med marinad (alltid något "for tartness" i också) och sen var det viktigt att i alla avsnitt säga att "let it rest" när det grillat klart. Det var så jävla dåligt att det blev.. rätt mysigt.

Hatobjeketet of all time är överraskande nog Per Mobergs "Vad blir det för mat", för det är banne mig alltid kött, med kött till - på köttsky med köttsås och någon köttsaft att dricka. Vi fattar Per, du är mannen.

"De som är längst ner i hierarkin får sällan ett offentligt erkännande när de dör, nu får Chrille det genom att jag sätter upp hans grejer, medan Anna Lindh får ett torg. Jag kan inte ge Chrille ett torg, men jag kan ge honom alla elskåp."

06 feb 2010, 09:11
Profil Skicka e-post WWW
Användarvisningsbild

Jamie Oliver och alla hans program är en klar favorit. Och är nog den kock som som inspirerat mig mest.

På andra plats kommer "Cook like a chef". Varje avsnitt är uppbyggt kring en ingrediens eller ett tema, t ex bönor, sallader, saffran, BBQ osv. Olika stjärnkockar i varje avsnitt delar med sig sina recept och tekniker för temat/ingrediensen. Det är inget vegan program, men det innehåller ändå tekniker som man får nytta av i veganmatlagningen. Sedan gör de faktiskt vegetariskkorv i ett avsnitt.
Rekommenderas varmt.

Utöver det gillar jag Gordon Ramseys program (dock inte Hells kitchen, det var roligt första säsongen men sedan tröttnade jag).

Kollar faktiskt på "Kniven mot strupen". Gillar när den stereotypiska konservativa matlagningstanten blir tillrättavisad. haha. Den första säsongen av "Arga Kocken" är dock bättre.

Och Moberg är givetvis hatobjektet nummer ett även för mig. Tråkig macho matlagning.

När det kommer till vegansk matlagning så är Veginity ganska bra.

06 feb 2010, 11:41
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Jag gillar The Post Punk Kitchen. Tyvärr har de bara gjort fyra avsnitt, men jag väntar förväntansfullt på fler!

16 feb 2010, 22:58
Profil Skicka e-post

jag har inte provat så mycket men:
http://www.everydaydish.tv/index.php?pa ... recipe=110

annars gillade jag gordon, han är så arg :) men jag blev lite less på allt köttprat och gillade inte så mycket när han jagade och lagade kaniner med sin son i ett avsnitt.

12 mar 2010, 22:13
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Önskar att det kunde komma något flashigt mainstreammatlagningsprogram som var vego. Kan hålla med om att landet brunsås kändes aningen..brunt.

Annars är väl favoritköttisen Gordon Ramsay. Har en slags hatkärlek-relation till honom och hans attityd som inte går att sätta ord på riktigt. Här är ett klipp där han lagar vegankäk med Ellen Degeneres, som verkar vara vegan och lagar en hel del mat i sin show: http://www.youtube.com/watch?v=mkkHh2zW1bA

13 mar 2010, 05:48
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

hmm
jag minns nått som var på svenska typ byggde på gordon ramseys kitchen nioghtmares eller så
då dom åkte och kollade på olika resturanger och sånt
och kollade hur det såg ut in bakom och sånt
hur maten smakade och så¨dant
jag tror att det var på svenska iallafall
kommer iallafall ihåg att jag sett det med gordon ramsey

27 jun 2010, 10:50
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

På svenska heter det Kniven mot strupen.

27 jun 2010, 23:18
Profil Skicka e-post WWW
Användarvisningsbild

Kniven mot strupe är ju fake. =P
Jag gillar varken den filuren eller Ramsay. Fritösen nästa för de liksom. Gapar o tjoar så man tröttnar.

Edit: Kan säga jag diggar Leilas Mat. Men inte för programmet är bra, utan mer för hon är snygg. Wie! =]

27 jun 2010, 23:25
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

På vilket sätt är Kniven mot strupen fake? Jag har aldrig sett det nämligen.

Ramsey's Kitchen Nightmares är fantastiskt underhållande. Observera att det då ska vara den engelska originalserien och inte det amerikaniserade helvetet som kom i USA. Amerikanska versionen är helt uppåt väggarna och filmat som en dokusåpa med cliffhangers. Originalet är mer dokumentärt.

Ramsay's F word och Hell's Kitchen har jag inte mycket för dock.

27 jun 2010, 23:36
Profil Skicka e-post WWW
Gamer
Användarvisningsbild

Jag gillade F Word fram tills det blev alldeles för mycket fokus på hur manlig han var och hur viktigt det var för hela världen att äta kött.

"De som är längst ner i hierarkin får sällan ett offentligt erkännande när de dör, nu får Chrille det genom att jag sätter upp hans grejer, medan Anna Lindh får ett torg. Jag kan inte ge Chrille ett torg, men jag kan ge honom alla elskåp."

03 aug 2010, 20:19
Profil Skicka e-post WWW
Användarvisningsbild

Jag fullkommligt älskar Nigella och Jamie Oliver! De verkar känna sån lycka av sin matlagning. Sån genuin kärlek till ingredienserna som Jamie har finner man hos väldigt få tvkockar.
Fast det har nog att göra med att han odlar en hel del själv.
Jag kommer ihåg när jag var liten och bodde på landet, de enda grönsakerna jag åt var de jag odlat själv, men först efter att frågat plantan snällt om jag kunde be att få något gott :)

04 aug 2010, 05:39
Profil Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 18 inlägg ]