Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 09 sep 2010, 07:25

Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Bookmark and Share
Fanta? 
Författare Meddelande
Tillsatsansvarig
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Fanta?
Vid närmare granskning verkar de flesta apelsinsmakande läskedrycker innehålla betakaroten (E160e). Suck. Det blir väl till att maila Spendrups och co också, för att se om de också använder gelatin.

05 feb 2010, 12:05
Profil WWW

det är ju egentligen inte gelatin, personligen tycker jag det är dumt att använda just det ordet då det inte riktigt är samma sak

http://en.wikipedia.org/wiki/Isinglass

05 feb 2010, 12:43
Profil Skicka e-post ICQ
Användarvisningsbild

adde skrev:
Så länge de inte innehåller betakaroten borde det vara chill...

hahaha! betakaroten är ju veganskt!!
Betakaroten finns i vegetabilier, som till exempel morötter och grönkål.

05 feb 2010, 13:24
Profil Skicka e-post WWW
Tillsatsansvarig
Användarvisningsbild

jessicapersika skrev:
hahaha! betakaroten är ju veganskt!!
Betakaroten finns i vegetabilier, som till exempel morötter och grönkål.

...

Coca-Cola skrev:
Anledningen till att vi har gelatin i produkten är att den innehåller betakaroten (från morötter) för färgens skull, och gelatinet ser till att betakarotenet inte separerar från resten av ingredienserna.

Så innehåller inte en dryck betakaroten borde den inte innehålla fiskgelatin, eller isinglass om man så vill, heller.

05 feb 2010, 13:31
Profil WWW
Användarvisningsbild

i sverige måste man skriva ut på innehållsdeklarationen om en produkt innehåller gelatin eller ej.

05 feb 2010, 13:36
Profil Skicka e-post WWW
Tillsatsansvarig
Användarvisningsbild

jessicapersika skrev:
i sverige måste man skriva ut på innehållsdeklarationen om en produkt innehåller gelatin eller ej.

Nej, inte om det innehåller tillräckligt små mängder. Läs igenom tråden, inklusive länkarna, innan du skriver nåt.

05 feb 2010, 13:47
Profil WWW
Användarvisningsbild

ååh, vad trött jag blir!

Bra att du maila dem adde, gött att de har tagit bort gelatin från några av deras produkter :)

Jessicapersika:
humm, konstigt at de inte gör det då..

adde:
Väldigt konstig regel verkar det som... finns det inte folk som är allergiska? Om en produkt innehåller någon typ av animalier så borde det verkligen skrivas ut, de kan ju skriva hur lite det innehåller, men det borde vara med så man kan göra sina egna va angående animalier.

Så inga drycker med e 160e så länge då...

05 feb 2010, 13:51
Profil Skicka e-post
Tillsatsansvarig
Användarvisningsbild

Psychopathia skrev:
adde:
Väldigt konstig regel verkar det som... finns det inte folk som är allergiska? Om en produkt innehåller någon typ av animalier så borde det verkligen skrivas ut, de kan ju skriva hur lite det innehåller, men det borde vara med så man kan göra sina egna va angående animalier.

Så inga drycker med e 160e så länge då...

Jo, det är sant. Men när det gäller allergener tror jag att de måste skriva ut det. Det stod lite om reglerna i den första aftonbladetartikeln som länkades i den här tråden.

Nej, det är kanske säkrast, tills vi har kollat om andra tillverkare också använder isinglass/fiskgelatin tillsammans med sin betakaroten.

05 feb 2010, 13:55
Profil WWW

jag skulle tro att isinglass avlägsnas efter att själva clearningsprocessen är avslutad, eller att den finns i så liten omfattning att det inte kan ses som allergent.

om ni är lata så står det så här i aftonbladet artikeln

"– Det finns ingen lag som säger att producenten måste ange var tillsatsen kommer i från. Det är upp till konsumenten själv att ta reda på innehållet, säger Evelyn Jansson Elfberg, avdelningsdirektör på regelavdelningen på Livsmedelsverket.
Mat och dryck får dock inte innehålla tungmetaller eller sådant som är farligt. Det är en EU-regel."

05 feb 2010, 14:13
Profil Skicka e-post ICQ

"sådant som är farligt"
haha... skulle vilja höra definitionen på det...

05 feb 2010, 14:47
Profil Skicka e-post

tydligen är inte några tungmetaller det som det är formulerat där

05 feb 2010, 15:02
Profil Skicka e-post ICQ

adde skrev:
jessicapersika skrev:

Nej, inte om det innehåller tillräckligt små mängder. Läs igenom tråden, inklusive länkarna, innan du skriver nåt.

Detta verkar dock bara gälla specifikt fiskgelatin, en ingrediens som är undantagen från märkningskravet. Tillverkare kan således inte göra likadant med svin- eller nötgelatin oavsett hur små mängder det gäller.

Denna undantags-lag verkar även gälla animalier som vassle i alkohol och nåt som heter laktitol - vad nu det används i.

Se länken nedan för pdf av "livsmedelsverkets föreskrifter om märkning och presentation av livsmedel"

Skrolla ner till tabellen på sidorna 19-21.

http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2000-2005/2004_27.pdf

05 feb 2010, 17:48
Profil Skicka e-post

Hmm men Laktitol har ett e-nummer http://www.food-info.net/uk/e/e966.htm

Men ja det står ju där att de inte behöver listas enligt paragraf §39, fast det är ganska möjligt att allt som innehåller lakitol ändå listar laktos som innehåll.

05 feb 2010, 19:45
Profil Skicka e-post ICQ
Användarvisningsbild

Läste i (system)bolagets tidning igår, att sedan årsskiftet måste de skriva ut alla animaliska produkter de har i vin, öl mm förutom gelatin. Om jag nu förstod det rätt. Antagligen gäller väl den regeln för andra drycker än alkoholhaltiga också...

Sverige borde verkligen skräpa till sig och faktiskt försöka att göra det lättare för vegetarianer/veganer, inte svårare (det här har iofs inget att göra med tråden...).

06 feb 2010, 19:25
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Psychopathia skrev:
Läste i (system)bolagets tidning igår, att sedan årsskiftet måste de skriva ut alla animaliska produkter de har i vin, öl mm förutom gelatin. Om jag nu förstod det rätt. Antagligen gäller väl den regeln för andra drycker än alkoholhaltiga också...

Sverige borde verkligen skräpa till sig och faktiskt försöka att göra det lättare för vegetarianer/veganer, inte svårare (det här har iofs inget att göra med tråden...).

ÅH vad bra!!!

08 feb 2010, 11:49
Profil Skicka e-post WWW

Ja, verkligen :) Men...frågan är då om detta görs frivilligt, eller om det skett en ändring i lagen som lyder:

"Produkter av mjölk som är undantagna från märkningskrav enligt 39 §:
Vassle som används i destillat för spritdrycker
Laktitol
Produkter av mjölk (kasein) som används som klarningsmedel i cider och vin"

Psychopathia - kommer du ihåg vad tidningen hette/vilket nummer det var? (Jag letade lite på systembolagets hemsida utan att hitta artikeln)

08 feb 2010, 13:36
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Psychopathia skrev:
..sedan årsskiftet måste de skriva ut alla animaliska produkter de har i vin, öl mm förutom gelatin.
!

???

08 feb 2010, 19:52
Profil Skicka e-post WWW
Tillsatsansvarig
Användarvisningsbild

jessicapersika skrev:
Psychopathia skrev:
..sedan årsskiftet måste de skriva ut alla animaliska produkter de har i vin, öl mm förutom gelatin.
!

???

Förmodligen för att de tycker att det låter lite äckligt när de skriver ut gelatin.

08 feb 2010, 20:31
Profil WWW
Användarvisningsbild

mikah:
Näe, jag jag gör ju tyvärr inte det, tror dock det är det senaste nummret (alltså det första för -10). Jag kollade på Systemets hemsida men kunde tyvärr inte hitta den där, de lägger inte ut alla sina artiklar där tyvärr... Jag ska ta och läsa artikeln noggranare nästa gång jag besöker systemet, mycket möjligt att jag kan ha blandat ihop lite saker...

adde:
Antagligen är det väl så, folk tycker ofta verkligheten är en aning äcklig.

08 feb 2010, 23:13
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

vi kanske kan skicka ett protestbrev till dem om att vi vill att de skriver ut alla sorters animalier ink. gelatin.
med en namninsamling på folk som tycker detsamma

09 feb 2010, 08:41
Profil Skicka e-post WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa