Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 09 sep 2010, 19:25

Svara på tråd  [ 188 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Bookmark and Share
Ditt favorit-vegan-godis? 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Ditt favorit-vegan-godis?
har själv varit i den här debatten ett antal gånger. är det veganskt så innehåller det INTE E120 och annat skit. är det spår av något så kan man skriva det, men om en produkt innehåller något som inte har vegetabiliskt ursprung eller bivax så ska man väl inte tipsa om det i en tråd för vegangodis. vad är poängen med att ha en tråd för vegangodis om kriteriet för att det ska vara veganskt inte uppfylls och eftersträvas?

09 mar 2010, 17:21
Användarvisningsbild

Jag förstår ärligt talat inte varför folk måste vara dryga mot varandra på vegan.nu! En del äter karmin, en del inte. Visst, det är bra att vara tydlig med ifall produkten innehåller det men samtidigt behöver vi ju inte hoppa på varandra för de gränser vi sätter.

09 mar 2010, 20:22
Profil Skicka e-post WWW

För att det är viktigt för folk att de kan gå in på ett veganskt forum och läsa om veganska produkter. En vill inte behöva läsa om icke-veganska saker på vegan.nu

Problemet är att folk inte verkar komma överänns om att veganskt betyder, icke-animaliskt utan snarare "saker min personliga moral går med på".

Men du har rätt folk blir dryga och sura på varandra och ingen här kommer lyssna på någon annan med ett sånt debattklimat så jag försöker låta bli att säga något och bara vara tyst och irriterad.

10 mar 2010, 09:00
Profil Skicka e-post ICQ
Etikansvarig
Användarvisningsbild

Okej, jag ger upp.

10 mar 2010, 12:07
Användarvisningsbild

Kumba-yah någon?

10 mar 2010, 14:03
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Jag tror det är viktigt att erkänna att det finns en gråzon, vad gäller allt sådant här. Alla knepiga saker är också värda att diskutera, och det är bara med andra veganer man på allvar kan diskutera frågan.

Men just i den här tråden finns det betydligt intressantare saker att diskutera.

Choklad!

Marabou är visserligen ett ondskefullt företag som ägs av Kraft-koncernen. Så jag vill egentligen inte rekommendera deras produkter. De fuskar dessutom konsekvent med ingredienserna, så chokladen blir egentligen inge vidare.

Men nu råkar min mamma jobba där, så jag kan få tag på jättebillig choklad och det finns en del skaplig vegansk choklad. Mest brukar det bli de veganska premium-varianterna.

Även om det egentligen inte är en favorit är det det godis jag äter absolut mest av. Jag sitter och proppar i mig sesam-choklad hela dagarna, för att orka plugga.

Bild Bild BildBild

Om någon kommer och hälsar på hemma hos mig kan den få Premium Sesame för 3kr (istället för typ 23kr i butik).

10 mar 2010, 16:01
Profil Skicka e-post
Gamer
Användarvisningsbild

Hade du inte bott så långt bort hade jag lätt kommit med saft och kaka och gjort en heldag av det. Mitt chokladätande alltså.

"De som är längst ner i hierarkin får sällan ett offentligt erkännande när de dör, nu får Chrille det genom att jag sätter upp hans grejer, medan Anna Lindh får ett torg. Jag kan inte ge Chrille ett torg, men jag kan ge honom alla elskåp."

10 mar 2010, 16:06
Profil Skicka e-post WWW
Användarvisningsbild

Starfighter skrev:
Hade du inte bott så långt bort hade jag lätt kommit med saft och kaka och gjort en heldag av det. Mitt chokladätande alltså.

Om du någonsin har vägarna förbi är det bara att titta in!

10 mar 2010, 16:08
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Är alla Premium-varianterna veganska? Jag tycker att jag hittar mjölk i alla Marabous produkter, så jag har slutat ens titta åt deras håll nuförtiden.

10 mar 2010, 16:10
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Alltså, det verkar helt random vilka Marabou som är veganska. Men i alla fall, sesam lät fett gott.

Idag har jag hitat veganska oreos på en orientaffär :O

10 mar 2010, 16:22
Profil Skicka e-post WWW
Användarvisningsbild

Edanator skrev:
Är alla Premium-varianterna veganska? Jag tycker att jag hittar mjölk i alla Marabous produkter, så jag har slutat ens titta åt deras håll nuförtiden.

Nej, de flesta Premium-sorterna är inte veganska, men de på bilderna är det. (Tror jag. Jag är inte 100% säker på pistaschen.)

Det finns också en liten med peppar som är vego.

Bild

Den vanliga mörka är också okej

Bild

I övrigt tror jag att de bara producerar skräp 8-)

10 mar 2010, 16:24
Profil Skicka e-post
Receptansvarig
Användarvisningsbild

3 spänn?? seriöst, starta postorderföretag :)

kan det inte vara idé att ha en vegangodistråd och en insektsgodistråd? det finns ju uppenbart ett sug efter information om godis som innehåller insektsrester men inte andra djur.

10 mar 2010, 16:49
Profil Skicka e-post

Jag vill tipsa om ekorrens ekologiska smågodis vilda bär. Det har smak av blåbär, lingon och havtorn och är jättegott. Det är även helt vegetabiliskt dvs inget gelatin, bivax eller karmin. Se dock upp för deras klassisk blandning som innehåller gelatin! Om man bor i göteborg finns vilda bär på konsum avenyn (och säkert på fler ställen men där har jag köpt det själv).

10 mar 2010, 18:14
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Va? Marabous produkter är la inte veganska? Inenhåller mjölk.
Även de mörka sorterna. "Spår av", hos marabou menas verkligen "innehåller mjölk".

10 mar 2010, 19:05
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

ICA kvantum Munkebäck (Göteborg) har flera sorters vegansk choklad (Plamil).
Aldrig ätit den dära "Mjökfritt; alternativ till mjölkchoklad" (Blå text), otroligt god! Verkar vara en ny sak. :)

10 mar 2010, 19:06
Profil Skicka e-post

rockwell skrev:
Va? Marabous produkter är la inte veganska? Inenhåller mjölk.
Även de mörka sorterna. "Spår av", hos marabou menas verkligen "innehåller mjölk".

Källa på den? Är det spår av så är det väl ändå spår av... Att de använt samma maskiner, dvs "mindre än 0,5%", som så många andra fabriker...

11 mar 2010, 02:30
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Källa? Ja, kolla varenda förpackning! :)
Klart och tydligt, "innehåller mjölk". Det är ju inte mängden som är det intressanta, utan att produkterna innehåller mjölk.

11 mar 2010, 15:38
Profil Skicka e-post
Receptansvarig
Användarvisningsbild

NEEEEJ

11 mar 2010, 16:08
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Alltså, innehåller mjölk.

11 mar 2010, 17:14
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Jahopp, då var vi där igen... :roll:

11 mar 2010, 21:17
Profil Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 188 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa