Spegeltestet är inget bra test om du vill propagera för djurrätt. Människan har satt upp ett test vi klarar av, och ser sen vilka icke-mänskliga djur som klarar av samma test. De som klarar testet placeras på en piedestal, då de "nästan" är som oss (och detta betyder även implicit att de andra djuren är lägre stående och därför lättare kan utnyttjas). Människan har inget ekolod, ganska dåligt luktsinne, fryser ihjäl på nolltid i kallt vatten, kan inte flyga, springer långsamt, är svag, etc, etc, men detta glöms fort bort när människor vill visa hur bra de är. Då väljer de genast ett test som gynnar oss, som spegeltestet eller andra "intelligenstest".
Oavsett om någon klarar testet, eller inte, så ger inte detta rätt att utnyttja denne. Det finns människor som inte klarar av testet, och ingen vågar ens fundera på att utnyttja dessa för experiment eller ... mat. Uppenbarligen är det inte spegeltestet som bestämmer vilka rättigheter människor skall ha. Varför skall vi då använda det för att bestämma rättigheter för icke-mänskliga djur?
Jag tycker det känns logiskt att "människo-försvarare" tar till intelligensargumentet, det är väl ingen direkt hemlighet att vi hade varit ett gäng ynkliga varelser om vi inte haft onda hjärnor nog till att uppfinna spjut, pistoler, landminor och vätebomber.
_________________ "De som är längst ner i hierarkin får sällan ett offentligt erkännande när de dör, nu får Chrille det genom att jag sätter upp hans grejer, medan Anna Lindh får ett torg. Jag kan inte ge Chrille ett torg, men jag kan ge honom alla elskåp."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori