Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 09 sep 2010, 18:57

Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Bookmark and Share
Kan alla bli veganer? 
Författare Meddelande

Inlägg Re: Kan alla bli veganer?
personligen bryr jag mig inte om det så bara varit ett fall, har personen ifråga mått bra hela sitt liv sen gör en ändring och iochmed den ändringen förändrats psykiskt så är det skäl nog och ta det på allvar.
Det finns ingen klar mall om hur homo sapiens reagerar på varenda ändring i livet, en del går ner sig totalt när de blir dumpade medan andra skakar av sig det som om det inte vore nånting. Andra går in i väggen genom sina jobb medan andra kan hantera hur mkt stress som helst..
osv osv.

26 jan 2010, 14:14
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Det finns väl folk som allergiska mot i stort sett allt av lite allehanda orsaker, och isf blir det väl svårt. Men annars så känns det som att det finns en klar koppling mellan tidigare hypokondri-tendens och att inte må bra på vegetarisk mat. Och konstigt vore väl annars, med tanke på hur saftig köttindoktrineringen är...

30 jan 2010, 21:17
Användarvisningsbild

En nära kompis till mig var vegan i flera år tills hon började bli överkänslig mot det mesta i matväg. Det enda hon kan äta idag är fisk och ris, enstaka grönsaker och näringsdryck baserat på sojamjölk. Hon har varit mjölk- och äggallergiker sedan barnsben. Det är galet hur kroppen kan reagera...

"Människans längtan efter frihet från all auktoritet och makt kommer aldrig att blidkas av härskarnas brustna sång. Människors sökande efter frihet från alla bojor är evig. Det sökandet måste och kommer att fortsätta".

02 feb 2010, 18:47
Profil Skicka e-post

Har en bekant som är allergisk mot baljväxer. Hade det hänt mig hade jag tyckt att det var jättejobbigt =(

02 feb 2010, 19:28
Användarvisningsbild

Vilken osis att vara allergisk mot baljväxter! Nästan värre än att vara glutenallergisk! :cry:
Men jag skulle vilja vända på frågan: Kan alla vara kött-, mjölk- och äggätare? Förutom det uppenbara med allergier och intoleranser så har jag en väninna som insåg att hon inte alls mår bra av mjölkprodukter när hon under en period åt LCHF (Low carbohydrate high fat diet, vilket innebär att man nästan bara äter mjölk, kött, ägg och ett litet urval grönsaker). Även efter att hon slutat med LCHF var hon tvungen att också sluta med mjölkprodukter. Problemet är att hon får jätteriklig mens och olidlig PMS.

09 feb 2010, 01:07
Profil Skicka e-post

Jag tror att alla "obalanser", alltså allergier eller överkänsligheter kan rättas till, jag trodde att jag var känslig mot mjölk/laktos (när jag var vegetarian) men blev undersökt av en naturläkare och fick en liten kur med olika naturläkemedel som gjorde att magen mådde mycket bättre :)

veganja skrev:
Vilken osis att vara allergisk mot baljväxter! Nästan värre än att vara glutenallergisk! :cry:
Men jag skulle vilja vända på frågan: Kan alla vara kött-, mjölk- och äggätare? Förutom det uppenbara med allergier och intoleranser så har jag en väninna som insåg att hon inte alls mår bra av mjölkprodukter när hon under en period åt LCHF (Low carbohydrate high fat diet, vilket innebär att man nästan bara äter mjölk, kött, ägg och ett litet urval grönsaker). Även efter att hon slutat med LCHF var hon tvungen att också sluta med mjölkprodukter. Problemet är att hon får jätteriklig mens och olidlig PMS.

Jag skulle kunna fråga honom om det, han är jätteduktig!

09 feb 2010, 07:24
Användarvisningsbild

Disvina skrev:
Jag tror att alla "obalanser", alltså allergier eller överkänsligheter kan rättas till, jag trodde att jag var känslig mot mjölk/laktos (när jag var vegetarian) men blev undersökt av en naturläkare och fick en liten kur med olika naturläkemedel som gjorde att magen mådde mycket bättre :)

ni kan prata med Ildiko här på vegan.nu om detta, hon är örtmedicinare och har själv varit mycket allergisk men slipper detta nu för tiden.

09 feb 2010, 08:51
Profil Skicka e-post WWW
Tillsatsansvarig
Användarvisningsbild

Här är en intressant artikel om jordnötsallergi i sammanhanget: http://www.dagensmedicin.se/nyheter/200 ... /index.xml

09 feb 2010, 10:25
Profil WWW

Disvina skrev:

Obalans och allergi är inte samma sak och ska hållas isär. En allergi är en immunologisk medierad reaktion, alltså att immunförsvaret reagerar på ett substans/ämne, och obalans känns ju mer som något man skulle kunna beskriva som tex. förändrad bakteriell tarmflora. En sådan "obalans" kan man säkert rätta till med olika medel tex förändringar i hur man lever. En allergi är något som kräver respekt och kvalificerad behandling/terapi och är inte en obalans. :)

09 feb 2010, 11:18
Användarvisningsbild

Jo, men när det gäller min väninna så är det ju enklare och billigare för henne att undvika mjölkprodukter (nyttigare också anser jag) än att fortsätta äta detta och ta en massa dyra örtmediciner och tillskott för att rätta upp balansen. Annars tror jag säkert att örtmedicin är jättebra. Men jag tror ändå inte mjölkprodukter är nyttigt för oss människor. Det är ju helt kalvanpassat.

11 feb 2010, 02:44
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Jag tror det var på livsmedelsverket jag läste att många vitaminer/mineraler finns bra i växter, men tas upp mindre lätt. Kanske det kan vara lite samma med vitamintabletter? I så fall borde det vara möjligt att folk som på grund av olika anledningar (magproblem kanske?) redan har svårt att ta upp vitaminer/mineraler, få i sig för lite?

Sen kan jag tänka mig att det ibland är psykiskt (vilket ju inte gör att problemet försvinner på något sätt), elallergiker kan också få symtom om jag fattat rätt, som omvänd placebo.

Min helt personliga gissning är att det oftast handlar om att man inte äter rätt, och skippar vitamintabletterna.

16 feb 2010, 20:39
Profil Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2