| Författare |
Meddelande |
Psychopathia
|
 Gammal havredryck?
Hur vet man om havre-mjölken/grädden, soja-mjölken/grädden/yoghurt är gammal? Står de sig (precis som komjölk) längre än vad som står på förpackningen? Eller hur funkar det?
|
| 03 feb 2010, 23:31 |
|
 |
Pim
|
 Re: Gammal havredryck?
Nej, tvärtom. Datumet som står på gäller bara om förpackningen är oöppnad. Vanligtvis håller en öppnad förpackning ungefär som komjölk, dvs drygt en vecka. Fast det bästa är ju, precis som med komjölk, att lukta eller smaka. Är den dålig så märker du det.
|
| 04 feb 2010, 00:29 |
|
 |
|
hakko
Receptansvarig
|
Om den skär sig och klumpar sig är den för gammal. Fast det är väl som med komjölk, det står på förpackningen att den håller sig en vecka i kylskåp när den öppnats (tror jag?) men lite längre än så kan man ha den. Beror ju på hur ofta man har den framme, hur kallt man har i kylen osv också.
|
| 04 feb 2010, 07:36 |
|
 |
Psychopathia
|
Pim: Oj, jag uttryckte mig lite konstigt, självklart menade jag antalet dagar de sa att en öppnad förpackning ska hålla. Okeej, när jag har haft min över en vecka så tycker jag inte den luktar eller smakar konstigt :s
hakko: Okeej, jag ska hålla ögonen öppna för det! På min står det 4-6 dagar, vilket är alldeles för kort tid för att jag ska hinna dricka upp den...
Tack!
|
| 04 feb 2010, 19:54 |
|
 |
Pim
|
Nej, precis som med komjölk är tiden som står på förpackningen den tiden som tillverkaren kan garantera, dvs den kan hålla sig betydligt längre beroende på de exakta omständigheterna: temperatur, hur mycket den har tagits ut osv. Men som sagt, lukt- och smaksinnena, that's what they're for.
|
| 04 feb 2010, 23:02 |
|
 |
oomoom
|
Igår skulle jag ha sojamjölk i min chana masala men döm om min förvånan när det var fil i paketet. Det luktade exakt som fil, inte sådär överdrivet surt, det smakade exakt som fil också (var tvungen att testa.)
|
| 05 feb 2010, 10:27 |
|
 |
clook
|
I extrema fall så ser du om paketet har jäst och ökat i volym... jag lyckades bygga upp ett väldans tryck i min chockladhavredryck i somras. Men det kanske är vanligare i de drycker som innehåller mer socker.
_________________ let's live like we had cancer, but dance as if we're cured.
|
| 08 feb 2010, 09:35 |
|
 |
Psychopathia
|
clook: Oj, det verkar..läskigt! Så om paketet ser större ut än vad det brukar så är mjölken antagligen gammal:) Haha 
|
| 08 feb 2010, 23:16 |
|
 |
clook
|
Ja, och om du köper en sånhär och låter det stå tillräckligt länge så får du vegansk baileys! 
_________________ let's live like we had cancer, but dance as if we're cured.
|
| 15 feb 2010, 15:29 |
|
|