Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 02 sep 2010, 23:39

Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Bookmark and Share
Blodpudding 
Författare Meddelande
Receptansvarig
Användarvisningsbild

Inlägg Blodpudding
Är det nån som gett sig på att göra vegansk blodpudding? När man googlar på gör det själv-recept (typ detta), tänker jag att man borde kunna göra likadant men använda järnsaft istället för blod som utgångspunkt.

Mitt minne sviker mig lite men när jag åt blodpudding när jag var liten innehöll den nån slags små bitar som var sötare än resten av puddingen och hade en annan färg. Russin? Äpple? Är det nån som minns och kan berätta vad det var?

24 feb 2010, 17:56
Profil Skicka e-post

Inlägg Re: Blodpudding
de sötare delarna är russin fast alla blodpuddingar har inte det

24 feb 2010, 18:23
Profil Skicka e-post
Receptansvarig
Användarvisningsbild

Tack rapchic!

Nu står min första blodpudding inne i ugnen. Smeten gick att steka till små plättar men smaken är alldeles för tam, för lite blod, för mycket pepparkaka, och för blek i färgen. Gott på ett lite märkligt vis. Får se hur den förändrats när den kommer ut.

2 dl järnsaft
1 flaska lättöl (33 cl)
4 dl rågmjöl
0.5 dl sojamjöl
1 gul lök
100 g mjölkfritt margarin
2 tsk soja
1 tsk salt
1/4 tsk malen kryddnejlika
1 tsk malen kryddpeppar
1 tsk malen vitpeppar
1 tsk torkad mejram
1/4 dl vit sirap

24 feb 2010, 19:44
Profil Skicka e-post
Receptansvarig
Användarvisningsbild

slutresultat:

lät formen stå inne i vattenbad i långpanna rätt länge, 90 minuter ungefär i 200 grader. måste erkänna att det koagulerade dåligt och var rätt smetigt ändå när det kom ut.

skar skivor och stekte och då blev det bättre!

betyg: 3 av 5

smakupplevelse: gott men vill ha mer blod!

Bilaga:
IMG_0160.jpg
IMG_0160.jpg [ 24.43 KiB | Visad 954 gånger ]

om jag räknar rätt gav den här måltiden RDI av järn x 4 vilket inte är helt optimalt kanske.

det är en bra idé att låta den svalna lite när den kommit ut ur ugnen så den hinner sätta sig.

24 feb 2010, 21:27
Profil Skicka e-post
Gamer
Användarvisningsbild

Åh, blodpudding var en av mina favoriter, bäst var det när jag fick det hemma, inga himla russin i som skolan envisades med! *ryser*

"De som är längst ner i hierarkin får sällan ett offentligt erkännande när de dör, nu får Chrille det genom att jag sätter upp hans grejer, medan Anna Lindh får ett torg. Jag kan inte ge Chrille ett torg, men jag kan ge honom alla elskåp."

24 feb 2010, 21:41
Profil Skicka e-post WWW
Etikansvarig
Användarvisningsbild

Haha, "jag vill ha mer blod". Kommer bli klassiker!"

Åt mycket blodpudding som barn, i skolan och hemma. Aldrig hört talas om att det ska va russin el dyl i. Är det regionala skillnader kanske?

24 feb 2010, 22:37
Användarvisningsbild

Varför gör du inte blodpudding på ditt eget blod då? :)

26 feb 2010, 12:10
Receptansvarig
Användarvisningsbild

om det inte var så sjukt tabubelagt skulle ju mensblodsrester vara ett alternativ. men jag skulle aldrig greja att sitta och äta det.

26 feb 2010, 14:42
Profil Skicka e-post

Haha shit, jag skulle aldrig komma på tanken att göra vego-blodpudding. Har inte heller något minne av russinbitar i dock, men låter inte helt fel.

Men, hur smakade det? Liknade det riktig blodpudding, eller som du minns att de smakade?

Mensblod innehåller ju så mycket mer än bara blod, som man nog inte riktigt vill få i sig (eller inte jag iaf).

26 feb 2010, 14:44
Profil Skicka e-post
Receptansvarig
Användarvisningsbild

Det är skitsvårt att beskriva smaker men känslan var rätt, konsistensen av ugnsbakad pudding i vattenbad i ugn fungerade. En del av smaken stämde men inte allt, det kändes att nånting saknades. Typ.. blod.

26 feb 2010, 15:31
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

jag ser mig lite som köttimitationens fanbärare men det här är bara för mycket. Sjukt roligt.

27 feb 2010, 14:50
Profil Skicka e-post WWW
Användarvisningsbild

- nej, ush russin ska det inte vara i!

- vad är järnsaft?

- hey! det finns ett mindre makabert sätt att stilla eventuell blodpuddings-craving:

"no blood on my hands-pudding-plättar"

till 2 personer:
2 dl rågmjöl
1 dl majsmjöl
1 krm kryddpeppar/garam masala
1 msk vaniljsocker
1 msk malen kanel
1 tsk Salt
4-5 dl sojamjölk
2 msk margarin
200 g hackad fryst spenat

Häll mjölet och kryddorna i en bunke. Snåla inte med kryddorna; ta i lite! Vispa ner mjölken till en slät smet. Smält margarinet i en kastrull och tillsätt spenaten. Låt den tina under lock på svag värme. Rör sedan ner den i pannkakssmeten. Stek plättar eller pannkakor några minuter på varje sida (på medelvärme)tills de fått fin färg. Servera med lingonsylt och råkost. + passa på att ät något c-vitaminrikt grönsak eller frukt till så att du tar upp mycket järn från spenaten ;)

(receptet har låg på min blogg - may it rest in peace - men kan mycket väl varit hämtat från vegan.nu en gång i tiden...) experimentera gärna lite med kryddorna för att tillfredställa just DIN pudding-craving!

27 feb 2010, 15:20
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Jag har planer på att göra blodpudding på mig själv. En nackdel är att sjukvården behöver blodet bättre. Dessutom kan man inte bjuda andra på det, för att inte riskera sjukdomsspridning och elände. Plus att man behöver någon med sjukvårdsskills, som kan få ut blodet ur kroppen.

Mens ger runt 35 milliliter i månaden, så det skulle ta rätt lång tid att samla till en portion blodpudding.

27 feb 2010, 17:27
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Daniel Dunér skrev:
Jag har planer på att göra blodpudding på mig själv. En nackdel är att sjukvården behöver blodet bättre. Dessutom kan man inte bjuda andra på det, för att inte riskera sjukdomsspridning och elände. Plus att man behöver någon med sjukvårdsskills, som kan få ut blodet ur kroppen.

Om du testar det måste du posta resultatet!

27 feb 2010, 17:39
Receptansvarig
Användarvisningsbild

Det finns flera företag som säljer järnsaft men här är en utan honung: järnsaft

och inte för att gnälla men spenatplättar är inte blodpudding.

är det ingen som har kreativa idéer på vad det är som ger blodet sin speciella smak och hur man bäst gör en vegansk ersättning? pudding är ju väldigt tacksamt att veganisera.

bonusinfo: blodpudding kallades på 70-talet för radhusbiff.

27 feb 2010, 17:48
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

hakko skrev:
om det inte var så sjukt tabubelagt skulle ju mensblodsrester vara ett alternativ. men jag skulle aldrig greja att sitta och äta det.

Bland de aboriginer (som lever för dem "traditionellt"), så sparar man det i vassrör.

Jag har stött på flera kulturer och "kulturer" som använder det.
Även här i sverige
, en falang inom wicca (och med det är inte sagt att alla wiccaner använder sig av det).

Man använder det lite olika från ställe till ställe, grupp till grupp, kultur till kultur.
De flesta av medicinska skäl.
Vissa för att fokusera energi i olika magiska föremål och/eller olika ritualer.

27 feb 2010, 18:46
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Man kanske kan ha i lite persilja? Den har väl ganska järnig smak?

27 feb 2010, 19:10
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

hahaha, ja i den mån som lingon och svartavinbär inte smakar som blod (har aldrig jämfört sida vid sida, men misstänker att de inte har många likheter) tror jag det är meningslöst att göra BLOD-pudding på järnsaft. det blir väl JÄRN-pudding at best.

tycker du ska pröva plättarna innan du dissar dem. =P
det är vad dagistanterna sa om blodpuddingen, eller hur? ("man måste smaka på allt!")

28 feb 2010, 20:17
Profil Skicka e-post
Receptansvarig
Användarvisningsbild

Jag tror plättarna är goda men kanel och garam masala kändes inte så blodigt :) men jag får ge dem ett försök! järnsaften smakar inte lingondricka, mera surt järn av det de tillsatt, jag förknippar det med blodsmak man kan få i munnen vid hård träning. men det finns helt klart mer forskning att göra inom området.

28 feb 2010, 22:28
Profil Skicka e-post

Om en nu ska försöka att göra vegan-blodpudding (vilket jag inte kan förstå meningen med eftersom hela konceptet blodpudding har blivit äckligt för mig med tanke på dess ingredienser) så skille jag rent instinktivt ha i en massa socker. Är inte blod sött? De gånger jag gjort illa mig och sugit på mitt sår har det smakat sött. Jag skulle inte rekommendera mens-blod, även om mens innehåller blod så är det en viss utrensningsprocess som pågår vid menstruation, så de ämnen i blodet som kommer ut vid mens är mycket av det som kroppen inte vill ha kvar i blodomloppet.
Om det blir blodigare smak med socker så vill jag gärna ha lite cred för det och du får kalla den Islamols blodpudding om du vill. Även om det skulle kännas lite kusligt...

28 feb 2010, 23:43
Profil Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa